ක්වාලාලම්පූර් ජාත්යන්තර ගුවන්තොටුපළ මැලේසියාවේ අගනුවර වන ක්වාලාලම්පූර් හි පිහිටා ඇති ජාත්යන්තර ගුවන්තොටුපළකි. මෙම ගුවන්තොටුපළ ක්වාලාලම්පූර් නගරයට දකුණින් කිලෝමීටර් 45ක් පමණ දුරින් Selangorහි Selangor දිස්ත්රික්කයේ පිහිටා ඇත. KLIA යනු මැලේසියාවේ විශාලතම සහ කාර්ය බහුලතම ගුවන්තොටුපළයි. වර්ෂ 2023 දී මගීන් 47,224,000ක්, භාණ්ඩ ටොන් 980,040ක් සහ ගුවන් යානා චලනයන් 819,026ක් හසුරුවා ඇත. මෙම ගුවන්තොටුපළ මුළු මගී ගමනාගමනය අනුව ලෝකයේ 35 වැනි කාර්යබහුලම ගුවන් තොටුපළ වේ. ඉතින් මේ සූදානම පුංචි දූලා පුතාලට ක්වාලාලම්පූර් ජාත්යන්තර ගුවන්තොටුපළ පිළිබඳ තොරතුරු රැගෙන එන්නයි.
ක්වාලාලම්පූර් ජාත්යන්තර ගුවන්තොට පළ ඉදිකිරීම සඳහා මුල්ගල තබන ලද්දේ වර්ෂ 1993 ජූනි 1 වැනිදා ය. මෙම ගුවන්තොටුපළ ඉදිකිරීම ප්රධාන වශයෙන් සිදු කරනු ලැබුවේ රජය සතු ඉදිකිරීම් සමාගම් සහ Tan Sri Datuk Lim Kang Hoo විසින් මෙහෙයවන ලද ඡ්ඬධමඥඵබ ඕඥපඩචඤ විසිනි. මෙය මැලේසියාවේ මහා සංවර්ධන සැලැස්මක් වන බහුමාධ්ය සුපිරි කොරිඩෝවේ කොටසක් ලෙස නිර්මාණය කරන ලදි. නව ගුවන්තොටුපළ පර්යන්තය නිර්මාණය කළ ප්රධාන ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පියා වන්නේ ජපන් ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පී කිෂෝ කුරොකාවා ය.
ක්වාලාලම්පූර් ජාත්යන්තර ගුවන්තොටුපළ වර්ෂ 1998 ජූනි 27 වැනි දින විවෘත කරන ලදි. මෙම ගුවන්තොටුපළේ සමාන්තර ධාවන පථ තුනක් ඇත.මෙම ධාවන පථ තුනෙහි පැයකට ගොඩබෑම් 78 හැසිරවිය හැකි ය. ක්වාලාලම්පූර් ජාත්යන්තර ගුවන්තොටුපළේ ධාවන පථ වර්ෂ 2019 දී වැඩි දියුණු කිරීමෙන් පසු පැයකට ගොඩබෑම් 108 ක් දක්වා ඉහළ ගොස් ඇතැයි විශ්වාස කරයි. මෙම ගුවන් තොටුපළෙහි නවීන අංග රැසක් දැකගත හැකි ය. ගුවන්තොටුපළ කාර්යක්ෂමව ක්රියාත්කම කිරීමට මෙම නවීන අංග උපකාරී වේ. මෙය 100%ක් තීරු කේත සහිත බෝඩිං අවසර පත්රයක් බවට පත් වූ පළමු ආසියා පැසිෆික් ගුවන්තොටුපළවලින් එකකි.
ක්වාලාලම්පූර් ජාත්යන්තර ගුවන්තොටුපළ ප්රධාන පර්යන්ත දෙකකින් සමන්විත වේ. පර්යන්තය 1 නිර්මාණය කරන ලද්දේ ජපන් ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පී Kisho Kurokawa විසින් ය. ඔහු ගුවන්තොටුපළ සංකීර්ණයේ ස්වාභාවික ආලෝකය අවධාරණය කරමින් Nursultan Nazarbayev ජාත්යන්තර ගුවන් තොටුපළේ දේශීය පර්යන්තය (T2) ද නිර්මාණය කළේ ය. පර්යන්තයේ 1 හි බිම් ප්රමාණය වර්ග අඩි 4200000ක් පමණ වේ. මෙම ගොඩනැඟිල්ලේ වහලය ඒකක 39 කින් සමන්විත වේ. වර්ෂ 2007 සිට මෙම ගුවන්තොටුපළේ ස්වයං පරීක්ෂා කිරීමේ පහසුකම් ඇත. දේශීය පිටත්වීම් සඳහා, A සහ B උපසර්ගයන් ද ජාත්යන්තර ගුවන් ගමන් සඳහා G සහ H ලෙස ද ලකුණුකර ඇත. චන්ද්රිකා පර්යන්ත ඒ වර්ග මීටර් 176,000 ක් පමණ වේ. මෙම චන්ද්රිකා ගොඩනැඟිල්ල KLIA T1 වෙත පිටත් වන සහ පැමිණීමට ඇති ජාත්යන්තර ගුවන් ගමන් සඳහා පහසුකම් සපයයි. චන්ද්රිකා පර්යන්තයේ නවතා ඇති ගුවන් ගමන් ගන්නා මගීන් ප්රධාන පර්යන්තයේ සිට බස් රථයකින් ප්රවාහනය කරයි. වර්ෂ 2003 දී චන්ද්රිකා ගොඩනැඟිල්ල ප්රධාන පර්යන්තය හා සම්බන්ධ කරන Aerotrain අලුත්වැඩියාව සහ රෝලිං කොටස් සංවර්ධනයකර ඇත.
මෙහි දෙවැනි පර්යන්තය KLIA 2 ලෙස හඳුන්වා ඇත. දෙවැනි පර්යන්තය ඉදිකරන ලද්දේ පෙර පැවති අඩු වියදම් වාහක පර්යන්තය (LCCT) වෙනුවට ය. දෙවැනි පර්යන්තයේ සංවර්ධනයේ කොටසක් ලෙස, මෙහි මෙහෙයුම් සඳහා සහාය වීම සඳහා තුන්වැනි ධාවන පථයක් සහ නව ගුවන් ගමන් පාලන කුලුනක් ඉදිකරන ලදි. KLIA T2 හි ආරම්භක ධාරිතාව වසරකට මගීන් මිලියන 45කි. පිටවීමේ දොරටු 68ක්, දුරස්ථ නැවතුම් පොළවල් 10ක්, ගුවන් පාලම් 80ක් සහිත පර්යන්තය වර්ග මීටර් 257,845ක් පමණ ප්රදේශයකින් සමන්විත ය. මෙහි මුළු සිල්ලර අලෙවිසැල් 220කට ඇති අතර, වර්ග මීටර් 32,000ක සිල්ලර ඉඩ ප්රමාණයකින් යුක්ත වේ. KLIA T2 හි ප්රධාන පර්යන්ත ගොඩනැඟිල්ලේ සැටලයිට් කුලුනු සමඟ ස්කයිබ්රිජ් සම්බන්ධකර ඇති අතර, මෙය පහසුකම් සහිත ආසියාවේ පළමු ගුවන්තොටුපළ බවට පත් කරයි. පිරික්සුම් කවුන්ටර දූපත් 4ක පිහිටා ඇති පේළි 8කට බෙදා ඇත. සෑම පේළියක්ම S – Z අක්ෂරවලින් සඳහන්කර තිබේ.බෝඩිං ගේට්ටු අභ්යන්තර ගුවන් ගමන් සඳහා J සහ K අක්ෂරවලින් ද පෙන්වා ඇත. Gateway@klia2 යනු ප්රධාන KLIA T2 පර්යන්ත ගොඩනැඟිල්ලට සම්බන්ධ වී ඇති ඒකාබද්ධ සාප්පු සංකීර්ණයකි. එය වර්ග අඩි 350,000ක් පමණ භූමි මට්ටම් හතරක් පුරා විහිදී ඇත.
චතුරි ලක්ෂිකා